hello-i-m-nik-vSUc4FmgkDg-unsplash.jpg

Temapakke 3:
Identitet

Innhold: Fem nedlastbare undervisningsopplegg med veiledninger, ferdige presentasjoner og oppgaver

Varighet: 6-8 uker

I denne temapakka skal elevene utforske hva som påvirker identitetsfølelsen vår. Med utgangspunkt i relevante tekster skal elevene reflektere over hva som preger egen og andres identitet. Elevene skal lese dikt, novelle, monologer og kåseri. De skal selv produsere dikt, bildekollasjer, fagsamtaler og kåseri. Temapakka er best egnet til siste termin på niende eller første termin i tiende trinn.

 

Kompetansemål:

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer

Aktuelle kjerneelementer i andre fag:

  • Mat og helse: Mat og måltid som identitets- og kulturuttrykk
  • Samfunnsfag: Identitetsutvikling og fellesskap
  • KRLE: Kunne ta andres perspektiv, etisk refleksjon
  • Kunst og håndverk: Visuell kommunikasjon, Kulturforståelse
  • Engelsk: Møte med engelskspråklige tekster
 
 

Læringsmål:

  • reflektere over egen identitet
  • forklare hvordan man kan gi uttrykk for identitet ved hjelp av språket
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • samtale om og reflektere over skjønnlitterære tekster i forskjellige sjangre
  • gi uttrykk for egen identitet ved å produsere og presentere ulike typer tekster

Nødvendige forkunnskaper:

  • Eleven bør ha gjennomført analyse av fortellende tekst.

Undervisningsopplegg

 
nicole-saavedra-jgSgew8oJtY-unsplash.jpg

Dikt og kollasj

Lengde: 2 økter på 90-120 minutter 

Dette opplegget dekker to økter. Elevene får en innføring i begrepet «identitet». De skal reflektere over hvem de er, og hvorfor de har blitt slik de er. Elevene skal lese og samtale om motiv og budskap i diktet «Mauren» av Inger Hagerup, og deretter skrive og framføre korte dikt med utgangspunkt i seg selv. I andre økt skal elevene lage en bildekollasj med utgangspunkt i diktet de har laget. Opplegget er en del av temapakka «identitet», men kan også brukes som et selvstendig opplegg over to økter.  

 
thom-reijnders-cWL0SNSqiGs-unsplash.jpg

Fornorskingsoffer

Lengde: 60-90 minutter 

I dette opplegget skal elevene lese en monolog av den samiske forfatteren Siri Broch Johansen. Teksten gir elevene innsikt i en sames kultur og identitetsfølelse. Dessuten får elevene anledning til å reflektere over hvordan man kan uttrykke egen identitet ved hjelp av talemålet. Elevene skal til slutt skrive egne monologer. Opplegget er en del av temapakka «identitet», men kan også brukes som enkeltopplegg for én økt.  

eric-muhr-xK5_4bZJy_Q-unsplash.jpg

Skulle ønske jeg turte

Lengde: 60 – 90 minutter 

I dette opplegget skal elevene utforske det å si ifra. Elevene leser monologen «Skulle ønske jeg turte» og reflekterer om temaet gjennom både skriving og diskusjon. Opplegget er en del av temapakka «identitet», men kan også brukes som enkeltopplegg for én økt. 

 
dave-sicilia-ljzIrzhv1DI-unsplash.jpg

Skriving av kåseri

Lengde: Introduksjon 60-90 minutter + timer til skriving 

I dette opplegget leser klassen Otto Jespersens berømte appell til de eldre, og bruker Synopsis Håndbok for å få kjennskap til kåserisjangeren. Elevene skal deretter skrive egne kåserier om det å være ung i dag. Oppgaven kommer med forslag til vurderingskriterier og kan vurderes som skriftlig innlevering eller muntlig presentasjon. Opplegget er en del av temapakka «identitet», men kan også brukes som selvstendig opplegg for en skriveperiode på 1-2 uker. 

van-tay-media-TFFn3BYLc5s-unsplash.jpg

Fagsamtale om novelle

Lengde: 60-90 minutter til introduksjon av tekst + egen økt til forberedelse og innspilling av fagsamtale. 

I dette opplegget elevene skal elevene lese «Berre på leik», en novelle som utforsker grensene mellom barndom og voksenlivet. Teksten gjennomgås først i fellesskap. Deretter skal elevene forberede og spille inn en fagsamtale hvor de utforsker teksten nærmere. Opplegget kan brukes som en del av temapakka «identitet» eller som et frittstående opplegg. 

Synopsis er et fleksibelt norskverk som du kan bruke slik det passer dine elever.

Er det noe du lurer på, ta gjerne kontakt med oss.

Har du tilbakemeldinger eller forslag til oss, bruk skjema her: GI TILBAKEMELDING