anthony-rosset-5r5554u-mHo-unsplash.jpg

Temapakke 1:
Bruk og kast

Innhold: Fem nedlastbare undervisningsopplegg med veiledninger, ferdige presentasjoner og oppgaver

Varighet: 6-8 uker

I denne temapakken får elevene innsikt i hvordan deres valg som forbrukere påvirker miljøet. Elevene skal lese og reflektere over aktuelle saktekster og skjønnlitterære tekster. De skal skrive fagartikler om et selvvalgt underemne innenfor temaet. Helt til slutt skal de samarbeide i mindre grupper om å lage en holdningskampanje. Her skal de anvende kompetansen de har tilegnet seg om forbrukersamfunnet, sammen med det de kan om argumentasjon, retorikk og sammensatte tekster.

 

Kompetansemål:

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid
  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer

Aktuelle kjerneelementer i andre fag:

  • Mat og helse: bærekraftige matvaner og bærekraftig forbruk
  • Samfunnsfag: bærekraftige samfunn, demokratiforståelse og deltakelse
  • Naturfag: jorda og livet på jorda
  • Kunst og håndverk: håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, kulturforståelse
 
 

Læringsmål:

  • reflektere over hvordan temaet forbrukersamfunnet belyses i både sakpregede og skjønnlitterære tekster
  • reflektere over hvordan livsstilen deres påvirker miljøet
  • anvende det de vet om forbrukersamfunnet, til å planlegge og utforme en holdningskampanje tilpasset en bestemt målgruppe
  • bruke argumentasjonsteori og retoriske appellformer i arbeid med sammensatte tekster

Nødvendige forkunnskaper:

  • Eleven bør kunne bruke enkel teori om argumentasjon og retorikk i egne tekster
  • Eleven bør kunne forklare hva som kjennetegner reklame som sammensatt tekst

Undervisningsopplegg

 
nick-fewings--2lJGRIY5P0-unsplash.jpg

Lesing av nyhetsartikkel

La elevene reflektere over deres rolle som forbrukere i samfunnet. Gjennom en nettartikkel fra abcnyheter.no blir elevene kjent med viktige ord og begreper. Artikkelen presenterer fakta om nordmenns forbruksvaner, hvilke konsekvenser forbruksvanene har, og hva som kan gjøres for å få et mer bærekraftig forbruk. Opplegget kan brukes som en introduksjon til temapakken «Bruk og kast»

 
jonas-jacobsson-q5ZDZPc7Ksc-unsplash.jpg

Sammenligning av lyrikk

I dette opplegget skal elevene sammenligne tekstene «Rulle rundt» og «Bare rester igjen» og knytte det opp mot forbrukersamfunnet. De skal finne likheter og forskjeller i både komposisjon, virkemidler og motiv/tema. Begge diktene tematiserer menneskelig grådighet. Opplegget kan brukes for seg, eller som en del av temapakka «bruk og kast».

melanie-pongratz-BECWWmIuJ2k-unsplash.jpg

Minipodcast om forbrukersamfunnet

I dette opplegget skal elevene samarbeide om å lage en minipodkast om forbrukersamfunnet. Elevene får utdelt problemstillinger fra læreren og skal sette seg inn i fagstoffet før de starter innspillingen. Podkastene presenteres for resten av klassen på slutten av timen.

 
kaitlyn-baker-vZJdYl5JVXY-unsplash (1).jpg

Skriving av fagartikkel

I dette opplegget skal eleven systematisere og formidle kunnskap om menneskers forbruk ved å skrive en fagartikkel. For å bli fortrolig med informerende skriving må eleven øve seg på å skrive objektivt. Som utgangspunkt skal eleven først gjennomgå en fagartikkel om plast og resirkulering. Deretter skal de være med på å utarbeide vurderingskriterier, før de skriver sin egen fagartikkel. Opplegget kan brukes innenfor temapakka «bruk og kast», men kan også brukes som en generell gjennomgang av sjangeren fagartikkel.

generasjon-bevisst.PNG

Holdningskampanje om forbrukersamfunnet

Elevene går i grupper og får et oppdrag fra Generasjon: Bevisst om å lage en holdningskampanje med mål om å få ungdom til å redusere forbruket sitt. Elevene lager plakater og viser til slutt fram resultatet i en muntlig presentasjon. De bør ha noe kjennskap til argumentasjon, retorikk og sammensatte tekster fra før. Elevene bør få 4–8 klokketimer på å lage plakaten og planlegge presentasjonen sin. Opplegget kan brukes for seg selv, men inngår også i temapakken «Bruk og kast».

Synopsis er et fleksibelt norskverk som du kan bruke slik det passer dine elever.

Er det noe du lurer på, ta gjerne kontakt med oss.

Har du tilbakemeldinger eller forslag til oss, bruk skjema her: GI TILBAKEMELDING